Pakkekaos

Søren Mortensen fra Superbrugsen i Højby løber ligesom mange af sine kolleger ekstra stærkt her i juletiden. Når man så oven i købet agerer afhentningscentral for diverse pakkefirmaer, øger det presset på såvel personale som på butiksarealet

Højby: Allerede flere uger før 24. december forløser julen i et sandt oppakningsorgie rundt om i landet, så har Søren Mortensen et brændende ønske, han gerne vil have opfyldt i dag.

Som uddeler i Superbrugsen i Højby, der har aftaler med kurérfirmaet GLS og Post Nord, taler han på de fleste af sine pakkemodtagende kollegers vegne, når han på nærmest bønfaldende manér sender sin besked ud til folket.

Vi oplever at være nødtvunget til at sende tingene videre til næste nærmeste leveringssted og det er så posthuset i Dalum. Det bliver folk selvfølgelig irriterede over, men vi har ikke et alternativ. På en dag som i dag, hvor der kommer 120 pakker ind og i går 150, jamen så stakker det sig hurtigt op, hvis folk gerne lader der gå flere dage inden afhentning

Søren Mortensen

- I skal komme og hente jeres pakker. Vi drukner i dem, siger han.

Tager man et kig på den nuværende indretningssituation i butikken, forstår man hans bøn. Pakkerne bugner op i et omfang, der har tvunget ham og personalet til at møblere lidt om.

- Vi har simpelthen hevet de her stativer ind, så vi kan have det hele. Normalt er der plads ovre ved siden af kassen, men her i juletiden er det altid et problem. Her har den samme kunde eksempelvis syv store pakker stående, og de har været her i otte dage, fortæller han, og peger på et højhus af brune kasser.

Black Friday hjælper ikke

Den erfarne uddeler beretter, at hurdlen er den samme hvert år, og at Black Friday kun har tilføjet volumen til pakkebjerget.

- Jeg har en fornemmelse af, at der er mange som sidder og hyggeshopper den dag og bliver fanget af stemningen. De ting, de har købt, er måske ikke lige vigtige at få hjem hurtigst muligt. De har 14 dage til at hente pakkerne og den grænse går mange af dem til. Og normalt er det ikke et problem, men det er det op imod jul, siger Søren Mortensen, der påpeger, at brugsens udfordringer på denne måde også kommer til at fungere generende for forbrugerne i sidste ende.

- Vi oplever at være nødtvunget til at sende tingene videre til næste nærmeste leveringssted og det er så posthuset i Dalum. Det bliver folk selvfølgelig irriterede over, men vi har ikke et alternativ. På en dag som i dag, hvor der kommer 120 pakker ind og i går 150, jamen så stakker det sig hurtigt op, hvis folk gerne lader der gå flere dage inden afhentning.

Panderynker hos posten

Også Post Nord står med pladsmangel ved pakkeboksen i indgangen, fordi der ganske enkelt ikke er flere frie låger at tage af.

- Så må man tage pakken med igen. Kunderne står også med det problem. De kan jo selv printe porto ud hjemmefra og sætte på. Så går de til pakkeboksen for at sende. Nogle skal bare sende en lille pakke, men lige nu er det ofte kun de helt store rum, der er fri og så skal den lille pakke fylde ud for noget, der ellers kunne have været en stor forsendelse i. Det er selvfølgelig ikke optimalt, siger Søren Mortensen, og beretter videre, at han fra næste år tager nye metoder i brug for at imødekomme problemet.

- Vi vil gøre vores for at lette presset, for vi kan ikke tvinge nogen til at komme og hente deres pakker. Så fra næste jul laver vi en afdeling nede bag i butikken, så der heller ikke er så stort et pres på kassen. Det er også til gene for kunden, der bare skal have en liter mælk, at kassearbejderen skal bruge tid på at kigge det store pakkehav igennem for en anden kunde, siger Søren Mortensen, der slutteligt også vil komme med en opfordring til de kvikke afhentere.

- Der er ingen grund til at styrte herned sekundet efter, vi har modtaget pakken. Når vi modtager så meget, som vi gør lige nu, kan det sagtens tage os en time eller halvanden at få det hele sorteret og sat ordentligt op. Men kom trods alt hellere før end senere og hent jeres pakker.

  • Af: